Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na rynek pracy w cyberbezpieczeństwie
Źródło: DALL-E
Zmiany na rynku cyberbezpieczeństwa nabierają tempa i będą przebiegały dwutorowo, a sztuczna inteligencja (AI) odgrywa kluczową rolę w tej dynamice.
Jak podkreśla Łukasz Bartoszcze, założyciel Control AI, rozwój sztucznej inteligencji rewolucjonizuje branżę cyberbezpieczeństwa. Po pierwsze rosnące zdolności AI do przejmowania zadań pracowników zmienią zasady konkurencji. Dzięki szybkiej analizie danych, AI efektywnie wykrywa anomalie w zachowaniach użytkowników, a także dynamicznie monitoruje pojawiające się boty czy malware. Ponadto, wykorzystanie AI przez „złych aktorów” będzie prowadzić do zwiększenia się skuteczności ich ataków, a dostęp do wiedzy o tym, jak konstruować takie, ataki stanie się o wiele łatwiejszy.
Dwa oblicza AI w cyberbezpieczeństwie
Nie można jednak ignorować drugiej strony medalu. Nieetyczne modele sztucznej inteligencji już są wykorzystywane przez przestępców. Modele, takie jak WormGPT czy PoisonGPT, to przykłady narzędzi AI wspierających przeprowadzanie ataków. Ci, którzy zrozumieją, jak wykorzystać AI do rozwiązywania tradycyjnych problemów cyberbezpieczeństwa, zyskają przewagę nad tymi, którzy nie wdrożą tej technologii do swoich codziennych operacji.
Nowe wymagania na rynku pracy
Specjaliści od protekcji i pentestingu uczenia maszynowego z pewnością będą w przyszłości coraz bardziej poszukiwani. Rynek ewoluuje w kierunku konsolidacji, gdzie dominują giganci zdolni do rozwijania ogromnych modeli LLM. Podobnie jak w przypadku kompetencji chmurowych i specjalistów od AWS, Azure i Google Cloud pojawią się eksperci specjalizujący się w konkretnych modelach AI dostarczanych przez różne środowiska.
Regulacje i rozwój rynku cybersecurity
Dużym determinantem rozwoju rynku będą również regulacje prawne.
Obejmują one między innymi wymogi dotyczące regularnych audytów, ochrony danych objętych własnością intelektualną, optymalizacji zużycia energii, czy zapobiegania niestosownemu wykorzystaniu modeli sztucznej inteligencji.
Zmieniające się kompetencje na rynku pracy
W miarę rozwoju możliwości AI, niektóre stanowiska pracy mogą stracić na znaczeniu. Automatyzacja obejmie zadania takie jak monitorowanie ruchu sieciowego, obsługa klienta, czy nawet pisanie kodu. W zamian, na pierwszy plan wysuwają się kompetencje związane z rozumieniem problemów i integracją narzędzi.
W perspektywie następnych kilku lat każdy programista będzie musiał być w pewnym stopniu inżynierem sztucznej inteligencji. Rynek ewoluuje tak szybko, że trudno jest określić dokładne kompetencje i kluczowe staje się ciągłe edukowanie się w zakresie najnowszych rozwiązań.